ως συμμετέχουσα στο Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης, με την ειδικότητα της φιλολόγου, θα ήθελα να αναφέρω κάποιες παρατηρήσεις-παράπονα για το Πρόγραμμα.
Κατ' αρχήν, πρέπει να πω ότι συμφωνώ απόλυτα με την επιστολή που στάληκε στην Συντονιστική Επιτροπή στις 13/10. Τα συγκεκριμένα θέματα τα συζητάμε με πολλούς συναδέλφους και πιστεύω ότι η επιστολή εκφράζει την μεγάλη πλειοψηφία μας.
Θα ήθελα όμως κυρίως να αναφερθώ στην στάση πολλών διδασκόντων απέναντί μας. Σε πολλές περιπτώσεις μας αντιμετωπίζουν όχι ως πτυχιούχους και ενήλικες, αλλά ούτε καν σαν προπτυχιακούς φοιτητές. Μάλλον σαν μαθητές γυμνασίου ή ακόμα και δημοτικού, κυρίως μέσα από προσπάθειες να κατευθύνουν την σκέψη μας. Συγκεκριμένα, στο επιλεγόμενο μάθημα "Σύγχρονες τάσεις στην Εκπαίδευση", με διδάσκουσα συγκεκριμένη ακαδημαϊκό, η τελευταία προσπαθεί να καθοδηγήσει τη σκέψη μας, και να την ταυτίσει με κάποια μοντέλα υπεραπλουστευτικά και στενόμυαλα. Αυτό από μόνο του δεν είναι κακό, αφού εμείς, ως μορφωμένοι ενήλικες δεν μπορούμε στην πλειονότητά μας να επηρεαστούμε, να υποστούμε "πλύση εγκεφάλου" από τον οποιονδήποτε, και η συνάντηση με κάποια διαφορετική σκέψη ή θεωρια απλά πλουτίζει την εμπειρία μας. Όταν, όμως, η έκφραση της άποψής μας, η οποία συνήθως διαφέρει από αυτήν της διδάσκουσας, απορρίπτεται με τρόπο απόλυτο και δικτατορικό, νομίζω ότι ξεφεύγουμε τελείως από τον οποιονδήποτε στόχο τον οποίο το Υπουργείο και η ΟΕΛΜΕΚ έχουν θέσει για το Πρόγραμμα. Εξηγούμαι: η συγκεκριμένη καθηγήτρια, στο σημερινό μάθημα, προσπαθούσε να μας πείσει ότι εμείς ως Κύπριοι ταυτιζόμαστε με τις τουριστικές διαφημίσεις του ΚΟΤ, και διαμορφώνουμε την ταυτότητά μας με βάση αυτές. Μία συνάδελφος διαφώνησε μαζί της και είπε ότι δεν μπορεί να ταυτιστεί με κάτι τέτοιοκ αι ότι δεν μπορούμε να περιορίσουμε την ταυτότητά μας σε κάτι τόσο στενό. Ο τρόπος της ήταν ευγενικός και φυσικά, απλά ήθελε να συζητήσει, και όχι να επιτεθεί. (Εν τέλει συμφωνούσε με την διδάσκουσα, καθώς η τελευταία προσπαθούσε να μας πει ότι αυτή η ταύτιση είναι λανθασμένη, και η συνάδελφος τόνισε ότι όντως είναι λανθασμένη, και ότι ελάχιστοι είναι αυτοί που πέφτουν σε ένα τέτοιο σφάλμα.) Η καθηγήτρια εξανέστη, και σε μια κρίση κομπλεξισμού δήλωσε ότι "αν δεν θέλετε να αισθάνεστε έτσι, μην αισθάνεστε, τι να σας κάνω; Απλά όταν πάμε να κάνουμε μια πιο πυκνή ανάλυση ενός θέματος, αμέσως αντιδράτε".
Τώρα πόσο "πυκνή ανάλυση" είναι η ταύτισή μας με τις διαφημίσεις του ΚΟΤ, το αφήνω στην κρίση σας. Συνέχισε λέγοντας ότι η δουλειά της ως εκπαιδευτικού είναι να αντικρούει τα λανθασμένα επιχειρήματα. Φυσικά, στο σημερινό μάθημα, όπως και σε κάθε μάθημα, με κάποιο σατανικό τρόπο, όλα τα επιχειρήματα που διαφωνούν με τις απόψεις της είναι λανθασμένα, και όχι συζητήσιμα.
Φυσικά, εδώ προκύπτει το ερώτημα ποιος κρίνει ποια επιχειρήματα είναι λανθασμένα, ποιος θέτει τη βάση για το τι είναι σωστό και τι όχι για ένα συγκεκριμένο θέμα, αλλά μάλλον ξεφεύγουμε από το θέμα.
Στη συνέχεια, κάποιος συνάδελφος ζήτησε το λόγο, και είπε ότι θα ήθελε να μιλήσει γιατί το μάθημα έχει εξελιχθεί σε μονόλογο. Προφανώς εννοούσε, όχι ότι η διδάσκουσα δεν δίνει το λόγο σε εμάς, γιατί πολλοί είχαν μιλήσει, αλλά ότι ουσιαστικά απαγορεύει οποιαδήποτε αντίθετη άποψη. Τότε η καθηγήτρια σε μια άλλη, χειρότερη κρίση κομπλεξισμού, έβαλε τις φωνές στον συνάδελφο, ο οποίος σημειωτέον είναι κάπως προχωρημένης ηλικίας, και μάλλον μεγαλύτερος από αυτήν. Με έναν φοβερό εκνευρισμό τον κατηγόρησε ότι "την φτύνει", και του ζήτησε με απότομο τρόπο να απαντήσει αν είχε ζητήσει το λόγο κατά τη διάρκεια του μαθήματος και δεν του τον έδωσε (όπως και είχε γίνει, γιατί ο άνθρωπος σήκωνε συνέχεια το χέρι του και δεν του έδινε το λόγο). Αυτό το επεισόδιο κράτησε αρκετά λεπτά, με την καθηγήτρια να φωνάζει και τους υπόλοιπους να παρακολουθούμε άφωνοι. Ο συνάδελφος, προφανώς σοκαρισμένος περιορίστηκε στο να ψελλίσει ότι απλά ήθελε να κάνει κάποιο σχόλιο πάνω σε αυτά που λέχθηκαν προηγουμένως. Εννοείται ότι το σχόλιο δεν έγινε ποτέ, αφού το κλίμα δεν ευνοούσε κάτι τέτοιο. Στη συνέχεια, η διδάσκουσα, πάντα εκνευρισμένη, κατηγόρησε όλους μας ότι "κάνουμε κόμμα" εναντίον της, και ότι "χτίζουμεν ράχη" για να της
επιτεθούμε. Και κατέληξε: "Δείτε ανθρώπους με ελεύθερο πνεύμα που θα πάνε στα σχολεία".
Η συμπεριφορά αυτή είναι τελείως απαράδεκτη, προσβλητική και αντιακαδημαϊκή. Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να καταπίνουμε προσβολές, ούτε να ανεχόμαστε τα κομπλεξικά ξεσπάσματα του οποιουδήποτε καθηγητή.
Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να συμφωνούμε με τον καθηγητή, ούτε σημαίνει ότι η άποψη του κάθε καθηγητή είναι η σωστή, η φιλελεύθερη, η προοδευτική, και θα γίνουμε ελεύθερα πνεύματα αν την ασπαστούμε, αλλιώς είμαστε καταδικασμένοι στην οπισθοδρόμηση και τη συντήρηση.
Αυτά νομίζω είναι λίγο-πολύ αυτονόητα, αλλά προφανώς όχι από αυτούς οι οποίοι όφειλαν, όχι απλά να τα πιστεύουν, αλλά και να τα διδάσκουν.
Δεν περιμένω- και δεν ζητώ, βέβαια- να αλλάξει ο διδάσκων του μαθήματος, ή να κάνει κάποιος "παρατήρηση" στην συγκεκριμένη καθηγήτρια. Δεν περιμένω να αλλάξει κάτι, ή να αλλάξει τόσο δραστικά που οι συνέπειες θα γίνουν αισθητές. Πιστεύω, όμως, ότι αυτή η συμπεριφορά (οι Φιλόλογοι είχαμε παρόμοια αντιμετώπιση από έναν από τους καθηγητές των αρχαίων ελληνικών, αλλά αυτό το θέμα ήδη έχει τεθεί με επιστολή στην ΟΕΛΜΕΚ, και φαντάζομαι και συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων θα έχουν ανάλογα προβλήματα με τους δικούς τους καθηγητές) είναι ένα από τα βασικά προβλήματα του Προγράμματος και θα πρέπει κάποια στιγμή να αντιμετωπιστεί με κάποιον τρόπο.
Η ΟΕΛΜΕΚ νομίζει ότι απαντά και λύνει τα προβλήματά μας με το να επαναλαμβάνει ότι πριν δέκα χρόνια τα πράγματα ήταν πολύ χειρότερα. Αυτό, όμως, νομίζω ότι είναι αποφυγή του προβλήματος, και όχι λύση του. Και όπως και να έχει, το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν είναι θεσμικό ή θέμα κανονισμών. Είναι θέμα δεοντολογίας, ηθικής και, (ίσως αυτό να είναι λίγο μικροαστικό), θέμα τρόπων καλής συμπεριφοράς. Δεν φταίει το σύστημα για κάτι τέτοιο. Αν οι διδάσκοντες νομίζουν ότι έχουν δικαίωμα να συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο, τότε δεν έχουν θέση, όχι μόνο στο Πανεπιστήμιο, αλλά ούτε στην Προυπηρεσιακή εκπαίδευση.
Ευχαριστώ πολύ.
Κατ' αρχήν, πρέπει να πω ότι συμφωνώ απόλυτα με την επιστολή που στάληκε στην Συντονιστική Επιτροπή στις 13/10. Τα συγκεκριμένα θέματα τα συζητάμε με πολλούς συναδέλφους και πιστεύω ότι η επιστολή εκφράζει την μεγάλη πλειοψηφία μας.
Θα ήθελα όμως κυρίως να αναφερθώ στην στάση πολλών διδασκόντων απέναντί μας. Σε πολλές περιπτώσεις μας αντιμετωπίζουν όχι ως πτυχιούχους και ενήλικες, αλλά ούτε καν σαν προπτυχιακούς φοιτητές. Μάλλον σαν μαθητές γυμνασίου ή ακόμα και δημοτικού, κυρίως μέσα από προσπάθειες να κατευθύνουν την σκέψη μας. Συγκεκριμένα, στο επιλεγόμενο μάθημα "Σύγχρονες τάσεις στην Εκπαίδευση", με διδάσκουσα συγκεκριμένη ακαδημαϊκό, η τελευταία προσπαθεί να καθοδηγήσει τη σκέψη μας, και να την ταυτίσει με κάποια μοντέλα υπεραπλουστευτικά και στενόμυαλα. Αυτό από μόνο του δεν είναι κακό, αφού εμείς, ως μορφωμένοι ενήλικες δεν μπορούμε στην πλειονότητά μας να επηρεαστούμε, να υποστούμε "πλύση εγκεφάλου" από τον οποιονδήποτε, και η συνάντηση με κάποια διαφορετική σκέψη ή θεωρια απλά πλουτίζει την εμπειρία μας. Όταν, όμως, η έκφραση της άποψής μας, η οποία συνήθως διαφέρει από αυτήν της διδάσκουσας, απορρίπτεται με τρόπο απόλυτο και δικτατορικό, νομίζω ότι ξεφεύγουμε τελείως από τον οποιονδήποτε στόχο τον οποίο το Υπουργείο και η ΟΕΛΜΕΚ έχουν θέσει για το Πρόγραμμα. Εξηγούμαι: η συγκεκριμένη καθηγήτρια, στο σημερινό μάθημα, προσπαθούσε να μας πείσει ότι εμείς ως Κύπριοι ταυτιζόμαστε με τις τουριστικές διαφημίσεις του ΚΟΤ, και διαμορφώνουμε την ταυτότητά μας με βάση αυτές. Μία συνάδελφος διαφώνησε μαζί της και είπε ότι δεν μπορεί να ταυτιστεί με κάτι τέτοιοκ αι ότι δεν μπορούμε να περιορίσουμε την ταυτότητά μας σε κάτι τόσο στενό. Ο τρόπος της ήταν ευγενικός και φυσικά, απλά ήθελε να συζητήσει, και όχι να επιτεθεί. (Εν τέλει συμφωνούσε με την διδάσκουσα, καθώς η τελευταία προσπαθούσε να μας πει ότι αυτή η ταύτιση είναι λανθασμένη, και η συνάδελφος τόνισε ότι όντως είναι λανθασμένη, και ότι ελάχιστοι είναι αυτοί που πέφτουν σε ένα τέτοιο σφάλμα.) Η καθηγήτρια εξανέστη, και σε μια κρίση κομπλεξισμού δήλωσε ότι "αν δεν θέλετε να αισθάνεστε έτσι, μην αισθάνεστε, τι να σας κάνω; Απλά όταν πάμε να κάνουμε μια πιο πυκνή ανάλυση ενός θέματος, αμέσως αντιδράτε".
Τώρα πόσο "πυκνή ανάλυση" είναι η ταύτισή μας με τις διαφημίσεις του ΚΟΤ, το αφήνω στην κρίση σας. Συνέχισε λέγοντας ότι η δουλειά της ως εκπαιδευτικού είναι να αντικρούει τα λανθασμένα επιχειρήματα. Φυσικά, στο σημερινό μάθημα, όπως και σε κάθε μάθημα, με κάποιο σατανικό τρόπο, όλα τα επιχειρήματα που διαφωνούν με τις απόψεις της είναι λανθασμένα, και όχι συζητήσιμα.
Φυσικά, εδώ προκύπτει το ερώτημα ποιος κρίνει ποια επιχειρήματα είναι λανθασμένα, ποιος θέτει τη βάση για το τι είναι σωστό και τι όχι για ένα συγκεκριμένο θέμα, αλλά μάλλον ξεφεύγουμε από το θέμα.
Στη συνέχεια, κάποιος συνάδελφος ζήτησε το λόγο, και είπε ότι θα ήθελε να μιλήσει γιατί το μάθημα έχει εξελιχθεί σε μονόλογο. Προφανώς εννοούσε, όχι ότι η διδάσκουσα δεν δίνει το λόγο σε εμάς, γιατί πολλοί είχαν μιλήσει, αλλά ότι ουσιαστικά απαγορεύει οποιαδήποτε αντίθετη άποψη. Τότε η καθηγήτρια σε μια άλλη, χειρότερη κρίση κομπλεξισμού, έβαλε τις φωνές στον συνάδελφο, ο οποίος σημειωτέον είναι κάπως προχωρημένης ηλικίας, και μάλλον μεγαλύτερος από αυτήν. Με έναν φοβερό εκνευρισμό τον κατηγόρησε ότι "την φτύνει", και του ζήτησε με απότομο τρόπο να απαντήσει αν είχε ζητήσει το λόγο κατά τη διάρκεια του μαθήματος και δεν του τον έδωσε (όπως και είχε γίνει, γιατί ο άνθρωπος σήκωνε συνέχεια το χέρι του και δεν του έδινε το λόγο). Αυτό το επεισόδιο κράτησε αρκετά λεπτά, με την καθηγήτρια να φωνάζει και τους υπόλοιπους να παρακολουθούμε άφωνοι. Ο συνάδελφος, προφανώς σοκαρισμένος περιορίστηκε στο να ψελλίσει ότι απλά ήθελε να κάνει κάποιο σχόλιο πάνω σε αυτά που λέχθηκαν προηγουμένως. Εννοείται ότι το σχόλιο δεν έγινε ποτέ, αφού το κλίμα δεν ευνοούσε κάτι τέτοιο. Στη συνέχεια, η διδάσκουσα, πάντα εκνευρισμένη, κατηγόρησε όλους μας ότι "κάνουμε κόμμα" εναντίον της, και ότι "χτίζουμεν ράχη" για να της
επιτεθούμε. Και κατέληξε: "Δείτε ανθρώπους με ελεύθερο πνεύμα που θα πάνε στα σχολεία".
Η συμπεριφορά αυτή είναι τελείως απαράδεκτη, προσβλητική και αντιακαδημαϊκή. Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να καταπίνουμε προσβολές, ούτε να ανεχόμαστε τα κομπλεξικά ξεσπάσματα του οποιουδήποτε καθηγητή.
Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να συμφωνούμε με τον καθηγητή, ούτε σημαίνει ότι η άποψη του κάθε καθηγητή είναι η σωστή, η φιλελεύθερη, η προοδευτική, και θα γίνουμε ελεύθερα πνεύματα αν την ασπαστούμε, αλλιώς είμαστε καταδικασμένοι στην οπισθοδρόμηση και τη συντήρηση.
Αυτά νομίζω είναι λίγο-πολύ αυτονόητα, αλλά προφανώς όχι από αυτούς οι οποίοι όφειλαν, όχι απλά να τα πιστεύουν, αλλά και να τα διδάσκουν.
Δεν περιμένω- και δεν ζητώ, βέβαια- να αλλάξει ο διδάσκων του μαθήματος, ή να κάνει κάποιος "παρατήρηση" στην συγκεκριμένη καθηγήτρια. Δεν περιμένω να αλλάξει κάτι, ή να αλλάξει τόσο δραστικά που οι συνέπειες θα γίνουν αισθητές. Πιστεύω, όμως, ότι αυτή η συμπεριφορά (οι Φιλόλογοι είχαμε παρόμοια αντιμετώπιση από έναν από τους καθηγητές των αρχαίων ελληνικών, αλλά αυτό το θέμα ήδη έχει τεθεί με επιστολή στην ΟΕΛΜΕΚ, και φαντάζομαι και συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων θα έχουν ανάλογα προβλήματα με τους δικούς τους καθηγητές) είναι ένα από τα βασικά προβλήματα του Προγράμματος και θα πρέπει κάποια στιγμή να αντιμετωπιστεί με κάποιον τρόπο.
Η ΟΕΛΜΕΚ νομίζει ότι απαντά και λύνει τα προβλήματά μας με το να επαναλαμβάνει ότι πριν δέκα χρόνια τα πράγματα ήταν πολύ χειρότερα. Αυτό, όμως, νομίζω ότι είναι αποφυγή του προβλήματος, και όχι λύση του. Και όπως και να έχει, το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν είναι θεσμικό ή θέμα κανονισμών. Είναι θέμα δεοντολογίας, ηθικής και, (ίσως αυτό να είναι λίγο μικροαστικό), θέμα τρόπων καλής συμπεριφοράς. Δεν φταίει το σύστημα για κάτι τέτοιο. Αν οι διδάσκοντες νομίζουν ότι έχουν δικαίωμα να συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο, τότε δεν έχουν θέση, όχι μόνο στο Πανεπιστήμιο, αλλά ούτε στην Προυπηρεσιακή εκπαίδευση.
Ευχαριστώ πολύ.
1 σχόλιο:
Ετυχε να ειμαι παρον στο συγκεκριμένο μάθημα, και θέλω να εκφράσω κι εγώ την αγανάκτηση μου για τη συγκεκριμένη καθηγήτρια.Όποιος κι αν είχε δίκιο στην προκειμένη περίπτωση η συμπεριφορά της ήταν προσβλητική απέναντι μας και καθόλου επαγγελματική. Γενικά το μάθημα της εν λόγω καθηγήτριας προσωπικά πιστεύω ότι δεν μου προσφέρει τίποτα, μόνο δυσφορία μου προκαλεί.Η ίδια θεωρεί τον εαυτό της "εκπορνεύτρια ιδεών" όπως είπε τις προάλλες,ενώ το μόνο που κάνει είναι να απορρίπτει κατηγορηματικά οποιεσδήποτε απόψεις συναδέλφων έρχονται σε αντίθεση με τις δικές της.Βγάζει προς τα έξω έναν κομπλεξισμό κατά τη γνώμη μου.Πως μπορείς να θεωρείς τον εαυτό σου ελεύθερο πνεύμα, τη στιγμή που αρνείσαι να συζητήσεις οποιαδήποτε άποψη που έρχεται σε αντίθεση με τη δική σου.Προσπαθεί να μας επιβάλει το δικό της τρόπο σκέψης,πράγμα το οποίο προσωπικά θεωρώ ότι μας μειώνει.
Δημοσίευση σχολίου